فوايد روغن زيتون

روغن زیتون با هیچ روغن دیگری قابل مقایسه نیست و باید برتر از تمام روغن‌های دیگر به شمار بیاید.

روغن زیتون یک ویژگی دارد که سایر روغن‌ها فاقد آن هستند و آن این که سطح کلسترول را افزایش نمی‌دهد و به رغم این که خودش چربی است اما موجب کاهش چربی می‌شود.

روغن زیتون، LDL (Low-density lipoprotein) را کاهش و HDL (High-density lipoprotein) را افزایش می‌دهد و به این ترتیب میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. قریب70% روغن زیتون از چربی غیر اشباع (Mono unsaturated fat) که بهترین نوع چربی است، تشکیل می‌گردد. این نوع چربی در واقع نوعی درمان نیز هست.

ممکن است عدّه‌ای قیمت بالای زیتون را بهانه‌ای برای مصرف نکردن آن قرار دهند ولی ما نگفته‌ایم فقط روغن زیتون مصرف کنید. کافی است روزانه یک یا دو قاشق روغن زیتون را مصرف نمایید. شما با این کار از ابتلاء به ده‌ها بیماری نجات پیدا می‌کنید. روغن زیتون حاوی 40 ماده‌ی «آنتی‌اکسیدان» است و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌نماید و مثلاً مانع از ابتلاء به سرطان می‌شود و از بروز علائم پیری جلوگیری می‌کند و عامل مؤثری در پاکسازی چربی کبد و جلوگیری از ته‌نشین شدن چربی بر روی کبد است. در روغن زیتون درصد قابل‌ملاحظه‌ای اُمگا ۳ [1]وجود دارد که مانع تصلب شرایین (Atherosclerosis) و ابتلاء به آلزایمر (Alzheimer) و افزایش فشار خون و بیماری‌های قلب می‌گردد و از سلول‌های بدن محافظت می‌نماید. کسانی را که دچار تشنج می‌شوند، با روغن زیتون ماساژ می‌دهند و روغن زیتون علاوه بر نرم کردنِ عضلات و رگ‌های خونی، از تصلب آنها نیز جلوگیری می‌نماید.[2] تصلب شرایین عامل افزایش فشار خون است. روغن زیتون حاوی اسید اولئیک (Oleic acid) نیز هست و به پیشگیری از بیماری‌های مذکور کمک می‌کند. هم‌چنین روغن زیتون حاوی ماده‌ی «ادیپونکتین» (Adiponectin) نیز هست که چند ساعت پس از مصرف، شروع به ذوب کردن چربی‌ها می‌کند و مانع از چاق شدن می‌گردد.

روغنی که از زیتون‌های سواحل دریای مدیترانه استحصال می‌شود، بهترین نوع روغن زیتون می‌باشد. روغن زیتون 10% از قند خون را کاهش می‌دهد و هیچ نقشی در ایجاد دیابت ندارد. مطابق پژوهشی که در ژاپن به عمل آمده است، روغن زیتون از ابتلاء به سرطان پوست و کولون و روده‌ها جلوگیری می‌کند. در دانشگاه آکسفورد (Oxford) هم پژوهشی انجام داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که مصرف روغن زیتون 45% احتمال ابتلاء به سرطان سینه را در خانم‌ها کاهش می‌دهد.

روغن زیتون حاوی ویتامین E نیز هست که در کاهش پاره‌ای از بیماری‌ها و بروز علائم پیری و ابتلاء به سرطان مؤثر است. خدای متعال نیز در توصیف روغن زیتون فرموده است:«وَصِبۡغٖ لِّلۡأٓكِلِينَ[3]»: اختلالات کروموزومی با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کنند، با مصرف روغن زیتون، این اختلالات کاهش می‌یابند.[4]

پیامبر خدا فرموده‌اند: «کلوا الزّیتَ و ادّهنوا بِهِ فإنّه مِن شجرةٍ مبارکةٍ[5]: روغن زیتون بخورید و از آن برای چرب کردن، استفاده کنید چون درختی مبارک است». مصرف کننده‌ی روغن زیتون می‌تواند از باقی‌مانده‌ی آن روی لب‌ها و قاشق خود برای چرب کردن موی سر و پوست بدنش استفاده کند. چون زیتون باعث می‌شود چین و چروک و ترک‌های پوست بدن از بین برود و پوست را در برابر تابش اشعه‌های مُضرّ خورشید حفظ می‌کند و بسیار بهتر از درمان جدیدی است که آن را «کِرم ضد آفتاب» (Sunblock) می‌نامند. روغن زیتون از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند و نه تنها باعث جوان ماندنِ پوست می‌شود بلکه انسان را کاملاً جوان می‌سازد. موجب افزایش میل جنسی در زن و مرد و افزایش هورمون تستوسترون (Testosterone) و تعداد اسپرم‌ها می‌شود و پاره‌ای از مشکلات تناسلی زنان را نیز برطرف می‌کند. حاوی ماده‌ای ضد باکتری نیز هست و برای خانم‌ها به ویژه در هنگام حاملگی مفید است و کلسیم مورد نیاز زن حامله و جنین او را تأمین می‌کند.

امیدوارم از این پس تمام افراد سالم و بیمار و مجرّد و متأهل و کوچک و بزرگ ما به روغن زیتون اهمیت بیش‌تری بدهند و خویشتن را از ثمره‌ی مبارکی که خدای متعال به مبارک بودنش اشاره فرموده است، محروم نسازند و از بسیاری از آلام و امراض در امان بمانند و از انواع فواید آن بهره مند شوند. هم‌چنین امیدوارم مردم ما در کُردستان به کاشت زیتون اهتمام بیش‌تر بدهند تا در آینده بتوانیم نیاز خود را به زیتون تأمین کنیم و از مصرف مواد شیمیایی فاصله بگیریم.[6]



[1] . امگا 3 : اسیدی چرب از خانواده‌ی اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای تنظیم فعالیت‌های بدن انسان ضروری می‌باشد اما در بدن انسان ساخته نمی‌شود. امگا 3 از سه اسید چرب ALA و  DHA تشکیل شده است که دو نوع اخیر آن در ماهی وجود دارند. (مترجم)

[2] . گاهی از روغن زیتون با نام «بلدوزر رگ‌ها» یاد می‌کنند! (مترجم)

[3] . مؤمنون- 20

[4] . «صبغ» در لغت با معانی «رنگ کردن» و «فروکردن» و «درآمیختن» آمده است. مفسّران، تعبیر قرآنی «صبغ للآکلین» را توصیفی برای «نان‌خورش» دانسته‌اند از آن جهت که تکه‌های نان را داخل خورش فرو می‌کنند و تکه‌های نان، رنگِ خورش به خود می‌گیرند و با خورش درآمیخته می‌شوند. اما مؤلف ارجمند با توجه به این که عرب‌ها معادل «صبغیات» را برای «کروموزوم‌ها» برگزیده‌اند، به نکته‌ی تازه‌ای اشاره می‌کند. «Choromosom» به معنی «جسم رنگی» است و چون رشته‌هایی رنگ‌پذیر و قابل مشاهده با میکروسکوپ نوری هستند، این نام را به آنها داده‌اند. احتمالاً در تعبیر قرآنی «صبغ للآکلین»، واژه‌ی «صبغ» - با معنای «رنگ» - اشاره‌ای به رنگی ماندن و بقای کروموزوم‌ها و «آکلین» (خورندگان) نیز اشاره به عوامل خورنده و فرساینده‌ی آنها باشد و در نتیجه: «صبغ للآکلین» می‌تواند به این معنی باشد که زیتون از فرسایش و تخریب کروموزوم‌ها جلوگیری می‌کند. اللّه أعلم. (مترجم)

[5] . سنن الترمذی 1851، السنن الکبری للنسائی 4338، ابن ماجه 3319.

[6] . برای کسب معلومات بیش‌تر در مورد زیتون به کتاب «زیتون در قرآن و طب نوین» نوشته‌ی آقای ناصر خاوری و از انتشارات ئه‌وین مراجعه فرمایید. (مترجم)

 2893

موضوع مرتبط

آدابِ خوردنِ پیامبر خدا ﷺ

آدابِ آشامیدنِ پیامبر خدا ﷺ

رژیم غذایی حکیمانه‌ی پیامبر خدا ﷺ

تغذیه‌ی برنامه‌ریزی شده

غذای پیامبر ﷺ

چگونه و چقدر بخوريم؟

نسبت خوراك

اسراف و تبذير

پرخورى

چاقى

123