با اضافه غذا چه کنیم؟

آنچه که از سهم غذای هر کسی اضافه ماند،نه تنها اضافه در قابلمه غذا وبلکه اضافه غذا در بشقاب هر کس و از آن کمتر اضافه در سرانگشتان آن کس ونیز زیاده غذا در بین داندانها.اینها همان معنای اضافه غذا می باشد.

پیامبرخدا(صل الله وعلیه و سلم)میفرماید : (إذا وقعت لقمة أحدكم فليأخذها ،فليمط ما كان بها من أذىً وليأكلها، ولا يدعها للشيطان، ولا يمسح يده بالمنديل حتى يلعق أصابعه؛ فإنه لا يدري في أي طعامه البركة) رَوَاهُ مُسلِمٌ زیاده غذای هر کدام تان که پایین افتاد  بردارید قسمت کثیف آن را جدا کنید و سپس بخورید و برای شیطان بجای نگذارید حتی سرانگشتان خود را لیس بزنید و دست خود را با دستمال پاک نکنید چونکه نمیدانید برکت آن غذا درکدام قسمتش می باشد.

درجایی دیگر از انس نقل است که پیامبر (صلى الله عليه وسلم)(صلی الله و علیه و سلم) فرمود: هرآنچه از ظرف غذایتان اضافه ماند به انگشتان دست لیس بزنید و بخورید.

خوردن قسمتی از غذا که بر زمین می افتد و خوردن قسمت تمیز آن بعد از پاک کردن ش و لیس زدن باقی مانده غذا در بشقاب و پس از آن خوردن انگشتان دست، تمامی این حرکات برکت غذا را زیاد کرده و همچنین مانع از دست رفتن ویتامین آن شده.

امروزه به نام پاکیزگی ،کمتر به حفظ خوارکی ها اهمیت داده می شود،پیامبر (صلى الله عليه وسلم)که فرموده است غذای افتاده بر زمین را بردارید ،از لحاظ نهایت پاکیزگی گفته است، چرا که مقصد اسلام حتی در عبادت کردن نیز طبق ده ها آیت و روایت پاکیزگی می باشدو بدون تمیزی قبول نمی شود در حالی که امروزه اگر خوراکی بر زمین افتاد همگی از خوردن آن دوری می کنیم.

پیامبر (صلى الله عليه وسلم)خدا(صلی الله علیه و سلم) به ما می آموزد  که نه تنها قسمتی از غذا که بر زمین افتاده  حدر نرود و یا باقی مانده غذا در بشقاب و سرانگشتانمان، که برای آنچه که بین دندانهای ما مانده است هم  ،که در این حالت چه کار کنیم.(من أکل فلیتخلل، فما تخلل فلیلفظه، و ما لاک بلسانه فلیبتلع)،(رواه الدارمی باسناد حسن) هرکس غذایی خورد میان دندانها را تمیز کرده،  اگر با تکه چوب یا هر چیز دیگر تمیز کرده  آن را تف کند.و هر تکه از غذای بین دندانها را که با زبان خود درآورد قورت بدهد.

تا این زمان چه کشوری به این اندازه به حفظ خوارکی ها اهمیت داده است به این چنین که پیامبر (صلى الله عليه وسلم)به مسلمانها آموخته که نهایت پاکیزگی و اهمیت به غذا می باشد، نه اینکه  انسان را از حد و مرزی پاکیزگی به در کند و نه باعث شود کوچکترین قسمت غذا نیز به حدر برود.

مشاوره پزشکی دینی