اهمیت زندگینامه پیامبر(صلى الله عليه وسلم)

مطالعه و زندگینامه پیامبر(صلى الله عليه وسلم) از اهمیت خاصی برخورداراست بطوری که مسلمانان در هیچ کتاب وزندگینامەاى، نمی توانند آن مانند را در هیچ جا پیدا کنند.

اولا: در زندگینامه پیامبر (صلى الله عليه وسلم) از اخرین اقدامات پیامبران ما قبل رسول الله گفته شده وسرنجام کارهای انان راهم به وضوح بیان کرده است.

ثانیا: با راه و روش اطلاعات از پروردگار اشنا می شویم چون خداوند فرموده رسول لله را الگو و اسوه خود قرار دهید(لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة).

ثالثا: بهترین اخلاق و رفتار را از ایشان می اموزیم زیرا پیامبر(صلى الله عليه وسلم) معلم رفتار و گفتار حسنه می باشد همانطور که هدف از امدنشان را هم اینگونه بیان کنیم.

رابعا: کمک میکند که از فرائض دینی و شرعی و ایات قران کریم درک درستی داشته باشیم همجنین با دقت و بصورت جزء به جزء دلیل نزول ایات قران و روش پیروی از احکام شرعی در موارد مختلف بصورت عملی در زندگی نامه پیامبرخدا(صلى الله عليه وسلم) قابل مشاهده است.

خامسا: مطالعه زندگینامه پیامبر(صلى الله عليه وسلم) به ما می اموزد که واقع بین باشیم و عاقلانه فکر کنبم ساده از کنار مسائل نگزریم .از زندگی نامه پیامبر(صلى الله عليه وسلم)می اموزیم که انسان بودن یک افتخار است.

همانطور که پیامبران نيز، به آن افتخار کردەاند و هیچ وقت از دایره انسانیت خارج نشدند، همچون انسان واقعی زندگی کرده اند هر مسئله ای که جزء انسانیت بوده که به انهاهم مربوط بوده است. به ما اموخته اند  چ گونه با مسائل برخورد کنیم و اینکه انسان جائزالخطا است دچار گناه می شود شکست می خورد،پیروز می شود، مریض میشود اینکه چگونه ما با اینگونه مسائل برخورد کنیم.