انچه زندگی پیامبر(صلى الله عليه وسلم) را خاص و بی نمونه کرده بود

زندگی پیامبر(صلى الله عليه وسلم) به دلایل خاصی با زندگی نامەهای تاریخ بشريت متفاوت بود:

یکم: زندگی از هیچکدام از پیامبران یا اشخاص تاریخی، مانند زندگینامه پیامبر(صلى الله عليه وسلم) به صورت جزء به جزء و با دقت حتی نشست و برخاست ایشان نوشته نشده است، همه چیز از لحاض اجتماعی، زندگی خصوصی، رفتار با همراهان، دایره سیاست، از لحاض نضامی، از لحاض ایمانی و عبادت، گفته شده.

دوم: زندگی پیامبر(صلى الله عليه وسلم) در مقایسه با زندگی پیامبران دیگه، منتخب تر و برگزیدەتر است، یعنی همه زیباییهاى پیام خداوند از ادم تا خاتم در زندگی پیامبر خدا(صلى الله عليه وسلم) پیاده شده و خلاصه همه زیباییهاى این پیام اخری است.

سوم: هیچ اتفاق و رخدادی در زندگی پیامبر ناگفته نمانده، همه چیز به صورت جزء جزء گفته شده، نه تنها به طور مثال از جلسات و رخدادهای فهم سخن بگویند، بلکه از همه جزئیات و نکات و احکام شرعی شریعت اسلامی، حق و باطل، سیاه و سفید، از هم جدا شده و تبدیل به یک دستور الهی شده است.

چهارم: زندگی پیامبر(صلى الله عليه وسلم) مانند یک رویداد تاریخی بيان نشده است، بلکه مایه افتخار است و باید رهنمود وراهنمایی از آن بگیریم و جهت تفسیر قران از ان کمک بگیریم و از رفتار و کردار و گفتارایشان به وضوح، پیامی را که خداوند برای ایشان فرستاده بود میبینیم.