جابان کوردی (رضی الله عنه)

جابان یکی از اصحاب پیامبر() بود و کورد بود، همانطور که ابن اسیر در مورد میمون پسرش نقل کرده است(میمون کوردی به نقل از پدرش- حدیث بازگو کردە است- که گفته می شود نام پدرش جابان بوده است ).

ابوخالد می گوید : از میمون بن جابان صردی شنیدم که از پدرش نقل می کرد و بیشتر از یک بار و دو بار تا می رسید به دە بار از پیامبر خدا() شنیدم که می فرمود (من تزوج امرأة و هو ینوي ألا یعطیها الصداق لقی الله و هو زان)(هرکسی زنی را عقد کند و قصد داشته باشد که مهریه اش را ندهد زمانی که به پیشگاه خداوند باز می گردد همچون یک زناکار به حضور خداوند باز می گردد).

این حدیث، خود سندی است برای اثبات اینکه  جابان مدت زیادی در محضر پیامبر() بودە است، چون می گوید دە بار آن حدیث را از پیامبر() شنیده است ، قطعا پیامبر() در یک زمان ده مرتبه آن حدیث را تکرار نکرده اند ، بلکه اگر یک حدیث را چند مرتبه در یک زمان تکرارکرده باشند سه مرتبه بوده همانطور که پیامبر()  بعضی از احادیث را سه مرتبه تکرار کردە است.

ابی خلدە می گوید: میمون کوردی نزد مالک بن دینار بود، مالک به او گفت: چرا استاد حدیث به نقل از پدرش حدیث را برایمان نقل نمی کند، پدر تو که به خدمت پیامبر () رسیدە و چندین حدیث را از ایشان نقل کردە است، میمون هم گفت پدرم از پیامبر () هیچ حدیثی را برای ما بازگو نمی کرد از ترس اینکه مبادا چیزی را از آن کم کند و یا اضافه کند ، پدرم می گفت از پیامبرخدا () شنیدم که می فرمود (من کذب علی متعمدا فلیتبوأ مقعدە من النار) (هرکسی عمدا از زبان من دروغ بگوید، پس جای خودش را در دوزخ انتخاب کند).

از اینجا معلوم می شود رفتن جابان به خدمت پیامبر() آنقدر واضح بوده که در مدینه پخش شده و مسلمانان زیادی از این موضوع اطلاع داشتند.