خالد بن ولید (رضی الله عنه)

نامش خالد بن ولید بن مغیره مخزومی است، ملقب به شمشیر خدا ، کنیه او ابوسلیمان است، یکی از معروفترین و بزرگترین اصحاب پیامبر() بود که در تاریخ اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا  کرده است و یکی از رهبران فتوحات اسلامی بود.

پدر خالد که نامش ولید بود، یکی از معروفترین اشخاص قبیله قریش بود ، در عین حال یکی از مخالفان سرسخت پیامبر() بود.

خالد در زمان جاهلیت، در قبیله قریش جایگاه مهمی داشت ، که عبارت بود از مسئول سربازی،  هرکدام از آماده سازی سربازی و تمرین و آموزش و همچنین در جنگ رهبر سواره نظام بود.

در جنگ اُحد ، خالد سرلشکری سواره نظام کفار را بر عهده داشت که تعداد آنها نزدیک صد سواره نظام بود، هنگامی که تیراندازان سپاه اسلام کوه را تخلیه کردند ، خالد آن را تماشا کرد و فهمید تعداد کمی از سربازان در آنجا باقی مانده اند ، پس از پشت به آنها حمله کرد و همه آنها را کشت و به مسلمانان حمله کرد،  به این دلیل شکست کفار را در اُحد به پیروزی تغییر داد.

در جنگ خندق و حادثه حدیبیه هم ، دوباره خالد فرماندهی سواره نظام سپاه کفار را بر عهده داشت .

در حج عمره ی بعد صلح حدیبیه که مسلمانان جهت انجام عمره رفتند، پیامبر() در آنجا به ولید برادر خالد فرمود(خالد کسی نیست که خود را از اسلام غافل کند ، اگر از قدرت و تواناییش در راه اسلام  با مسلمانان بر ضد کفار استفاده می کرد ، برای او  بهتر بود ، با اطمینان او را رهبر سپاه مسلمانان می کردیم )، ولید هم این خبر برای خالد بازگو کرد، خالد که این را شنید سخن بر او تأثیر گذاشت و باعث شد که خالد مسلمان شود و به مدینه هجرت کرد. 

 پیامبر() برای خالد دعا کرد و فرمود (خدایا از تمام موانعی که خالد بر سر راه و دعوتت قرار داد بگذر و او را ببخش ).

بعد از آن خالد در خدمت پیامبر() بود و می خواست با خدمت به اسلام، خطاهای گذشته خود را جبران کند.

هنگامی که در غزوه مؤته سپاه اسلام شکست خورد و هر سه فرمانده سپاه شهید شدند، خالد فرماندهی سپاه را برعهده گرفت و توانست سپاه مسلمانان را پیروز کند.

پیامبر() برای خالد دعا میکرد و می فرمود (خدایا ، خالد شمشیری از شمشیرهای خودت است، پس بواسطه او پیروزی عطا کنی).

قبل از فتح مکه ، پیامبر() نابودکردن بتهای  ودّ  و لات و عُزا و فرماندهی چند سپاه که خودشان در آن شرکت نداشتند را به خالد سپرد و او نیز وظایفش را به خوبی انجام داد.

در زمان خلافت ابوبکرصدیق ، خالد بن ولید مسئول مجازات کسانی بود که از اسلام روی برگردانده بودند و توانست با موفقیت نقشه دعوت و تلاش پیامبران دروغین و سپاه مرتدین را نابود سازد، که سخت ترین آنها سپاه مسیلمه کذّاب بود.

بعدا، خالد فرماندهی فتوحات مناطق عراق را برعهده گرفت و چند پیروزی بی نظیری را کسب کرد، قبل از آنکه اوضاع مسلمانان در فتوحات شام رو به ضعف برود، خالد همراه سپاهش به طرف شام حرکت کرد و توانست سپاه مسلمانان را پیروز کند .

زمانی که عمر بن خطاب خلیفه شد، خالد بن ولید را از جایگاهش برکنار کرد و ابوعبیده را جایگزین وی قرار داد، خالد هم تحت فرماندهی ابوعبیده باقی ماند و  به جهاد ادامه داد.

سرانجام در سال بیست و یکم هجری وفات کرد، آن زمان 60 سال سن داشت .

خالد گریه می کرد و می گفت در آن همه جنگ شرکت کردم ، بدنم یک جای بدون زخم ندارد، یا  شمشیر به آن اصابت کرده یا شلاق یا تیر، ولی حالا من در رختخواب جان می سپارم .

 

 1380

موضوع مرتبط

ابوبکر صدیق(رضی الله عنه)

عمر بن خطاب (رضی الله عنه)

علی بن ابو طالب(رضی الله عنه)

عثمان بن عفان (رضی الله عنه)

سعید بن زید (رضی الله عنه)

ابو عبیده بن جراح(رضی الله عنه)

زُبیر بن عوام (رضی الله عنه)

طلحه بن عُبیدالله (رضی الله عنه)

عبدالرحمن بن عوف(رضی الله عنه)

اُسامه بن زید(رضی الله عنه)