خرما و خوراكيهاى إمروز

یکی از آن خوراکی‌هایی که پیامبر خدا به آن اهمیت داده‌اند و می‌توان گفت همیشه در سفره و خانه‌ی آن حضرت وجود داشته است و حتی گاهی به عنوان وعده‌ی غذایی آن را مصرف کرده‌اند، خرما بوده است. چون خرما علاوه بر این که در محیط زندگی آنها فراوان بوده است، ویژگی‌هایی دارد که در اغلب خوراکی‌های دیگر یافت نمی‌شود. پیامبر خدا فرموده‌اند: «لا‌یجوع أهل بیت عندهم التمر: افراد خانواده‌ای که خرما داشته باشند، گرسنه نمی‌مانند».

متأسفانه ما هنوز برنامه‌ی درستی برای تغذیه نداریم. یکی از مشکلات ما این است که اهمیت فراوانی به انبار کردن و ذخیره‌ی خوراکی‌ها می‌دهیم و فروشگاه‌هایمان را از مواد خوراکی پر می‌کنیم و فراوانی آنها برای ما مهم است اما به ارزش خوراکی غذاهایمان و خواص آنها اهمیت نمی‌دهیم. در صورتی که این موضوع بسیار مهم‌تر است و باید توجه داشته باشیم که مثلاً فلان خوراکی ارزش نگهداری ندارد و یا فلان غذا را باید هر ماه یک بار مصرف کرد و حجم بیش‌تری از آن را نگاه نداشت. امروزه اگر در خانه‌ی ما برنج نباشد، در تهیه‌ی غذا دچار مشکل می‌شویم و نمی‌دانیم چه بخوریم! در حالی که اکثر ما با منافع و ضررهای برنج آشنا نیستیم و نمی‌دانیم که مثلاً چه فایده‌ای برای کودکان دارد؟ چرا به مصرف برنج روی آورده‌ایم و چرا مصرف خوراکی‌های قدیم را که بسیار مفید بوده‌اند، کنار گذاشته‌ایم؟ حتی امروزه خوراکی‌های گذشته را به سُخره می گیریم و چه بسا در  آینده هم بشر از خوراکی‌های امروزه ما متعجب گردد و بگوید چگونه حاضر شده‌اند چنین چیزهایی را مصرف کنند؟ چرا پزشکان اجازه داده‌اند این قدر به مصرف برنج روی بیاورند؟ نکند کانال تلویزیونی و اینترنت در اختیار نداشته‌اند؟! شاید از دنیای اطراف خود بی‌خبر بوده‌اند و کسی به آنها نگفته است که این نوع غذاها ناسالم بوده‌اند!

یقین داشته باشید نوادگان ما در آینده به خاطر سیستم تغذیه ما را سرزنش خواهند کرد. پس بیاییم خودمان این سیستم غذایی را بازنگری کنیم و آن را نقد کنیم و دریابیم علت شیوع این همه بیماری‌های گوناگون چیست؟ علت افزایش درصد سرطان‌ها چیست؟[1] علت اصلی این بیماری‌ها به نوع غذای ما برمی‌گردد. یکی از علل دیگر آن آلوده بودن محیط زندگی ما است. کسانی که از مصرف خوراکی‌های ناسالم خودداری می‌نمایند، اندکند و فروشگاه‌ها مملو از غذاهای تراریخته (Transgenesis) و دارای مواد نگهدارنده و کنسرو شده‌اند اما خوراکی‌های تازه و محلّی بسیار کمند. اگر مردم به غذاهای ناسالم علاقه‌مند نمی‌بودند، این فروشگاه‌ها تعطیل می‌شدند و یا ناچار می‌گشتند به جای غذای کنسرو شده، غذاهای محلّی بفروشند. اما پیداست که جوامع ما به غذاهای آماده شده اهمیت بسیار می‌دهند و بدیهی است که افزایش درصد ابتلاء به سرطان به همین قضیه برمی‌گردد.

مطب پزشکان متخصص معده و روده و کولون همیشه شلوغ است. بیماری‌های کبدی افزایش یافته‌اند و علت آن هم مصرف غذاهای ناسالم و نادرست بودن سیستم‌ تغذیه است. کسانی که از امراض و ناراحتی‌های معده و روده رنج می‌برند، سیستم تغذیه‌ی نامناسب داشته‌اند و در واقع آن سه زهر سفیدرنگ یعنی «شکر» و «نمک» و «آرد صفر» را زیاد مصرف کرده‌اند و به مصرف برنج بسیار علاقمند بوده‌اند و لذا سلامت آنها به خطر افتاده است.

به جای این نوع غذاها پیامبر خدا توصیه فرموده‌اند به خرما اهتمام بدهیم و سعی کنیم همیشه خرما را در منزل داشته باشیم. با مصرف خرما علاوه بر این که گرسنه نمی‌مانیم، از بسیاری از مشکلات جسمی در امان خواهیم بود. شاید عدّه‌ای از سخن ما چنین برداشت نمایند که اگر کسی خرما نخورد، گرسنه می‌مانَد؛ خیر مقصود ما آن است که اگر کسی خرما مصرف کند، ویتامین‌ها و کالری[2] (Calorie) لازم او تأمین می‌گردد و گرسنه نخواهد شد. خرما یکی از مطبوع‌ترین نوع شیرینی‌ها است. حلوا هم یکی از شیرینی‌های خوب است که از خرما تهیه می‌شود. هزینه‌ی تهیه خرما کمتر از سایر انواع شیرینی‌جات است و در عین حال سرشار از کلسیم و فسفر و پتاسیم و روی و مس و آهن و منگنز و منیزیم و انواع ویتامین‌ها است و نیازهای اساسی بدن را تأمین می کند و هر کس حداقل باید در طول روز یک عدد خرما مصرف بکند.



[1] . من هر روز 5 بیمار سرطانی را ویزیت می‌کنم و در لیست جراحی هر روز حداقل یک مورد سرطانی داریم. (مؤلف)

[2] . کالری: واحد اندازه‌گیری انرژی غذاها یا مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای آب است. (مترجم)

 878

موضوع مرتبط

آدابِ خوردنِ پیامبر خدا ﷺ

آدابِ آشامیدنِ پیامبر خدا ﷺ

رژیم غذایی حکیمانه‌ی پیامبر خدا ﷺ

تغذیه‌ی برنامه‌ریزی شده

غذای پیامبر ﷺ

چگونه و چقدر بخوريم؟

نسبت خوراك

اسراف و تبذير

پرخورى

چاقى

123